Visste du att kaffe var en vettig dryck?

Det tidigare kontroversiella kaffet visar sig nu vara en hälsosam och förebyggande dryck som förebygger både diabetes och cancer. Kaffet stärker faktiskt även musklerna och hjärnan.

Länge och väl har jag haft en orubblig uppfattning om koffeindrycken kaffe. Länge och väl har jag trott att det varit en oduglig uppladdning inför en fotbollsmatch. Länge och väl har jag förlagt kaffe på den "onyttiga listan". Nu har jag fått svar på tal och kommer antagligen själv att vara den som dricker kaffe innan match.

Jag har alltid förmodat att kaffe var en gagnlös dryck, att det var av samma sort och lika infekterat som tobak, alkohol etc.

Nu mera prioriterar jag kaffe, med det menar jag givetvis inte att jag dricker kaffe dagarna i enda. När tillfället ges, t.ex. under sammankomster med familj, släkt eller vänner, är jag förste spekulant. Det beror såklart i bara på min senare förståelse om kaffe, utan även om att jag faktiskt uppskattar smaken. Förvisso tilltalas jag inte av billigt slabbigt kaffe, det ska vara kaffe utav kvalitet. Det ska vara färskt och gott kaffe. 

Att kaffe faktiskt är den superdryck den är var något som jag knappast kunde förvänta mig. Kaffet kan vara verksamt mot en mängd olika sjukdomar, exempelvis Parkinson och diabetes. Det sägs även att 3-5 koppar dagligen är en lagom dos. Själv tycker jag att det är på tok för mycket och håller mig till max 2 om dagen. De som överdoserar kaffet kan dock drabbas av abstinens.


Vill även förmedla 6 fördelar med kaffe

·     Ökad kognitiv förmåga i form av att koncentrationsförmågan och inlärningsförmågan förbättras.

·     Minskad risk för alzheimer

·     Minskad risk för Parkinson

·     Minskad risk för typ 2-diabetes

·     Minskad risk för hud- och prostatacancer

·     Förbättrad prestationsförmåga i uthållighets- och styrkesporter

Med detta inlägg vill jag varken tvinga någon att börja eller starta någon sorts propaganda kring kaffet som jag en gång i tiden ratade. Den som avstår kaffet kanske slipper den negativa påverkan på sömnen och det råder inga tvivel om att kaffet kan ge magbesvär. Jag blev överraskad och jag vill förmedla detta vidare!

Så att ta sig en flabb kaffe under dagen innan en match eller träning är alltså ingen dum grej alls. Dock vet jag att det är en hel del av er där ute som redan kör efter detta koncept. Well keep on doin' it!





Dagens fotbollscitat:
"Om en spelare anser att jag har fel sätter vi oss och diskuterar det i en kvart. Sen kommer vi överens om att jag har rätt"
- Brian Clough, manager för Nottingham Forest under några år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0